Přednášet na univerzitě v Cambridge je snem snad každého akademika. Čtvrtá nejlépe hodnocená univerzita světa a co se týče Nobelových cen, tak dokonce první. Historický ráz města a starobylé budovy dodávají všemu atmosféru majestátnosti.

Měla jsem tu čest, že jsem mohla Cambridge navštívit jakožto účastnice mezinárodní konference The Mathematics Education for the Future Project. Se svojí kolegyní Jitkou jsem byla ubytována přímo na King’s College. Zde jsme také přednesly naši přednášku Children with Reduced Cognitive Effectivity, their Problems and Optimal Way of Education. Zážitek to byl velkolepý.

Protože se konference účastnili učitelé matematiky z celého světa, měla jsem možnost nahlédnout do problémů, které v různých koutech naší planety ve výuce mají. Některé jsou velmi podobné těm našim, u některých jsem si říkala, že u nás ještě nevíme, co jsou ztížené podmínky pro výuku. Například učitelka z Jihoafrické republiky se ve třídě musí dorozumívat pěti různými jazyky, protože žáci přichází z různých oblastí, kde se mluví jinak. Pedagožka z Finska nám ukázala, jak se Finsko v posledních dvaceti letech propadá ve výkonnosti – nejspíše vlivem malé dotace hodin matematiky (3-4 hodiny týdně), mnoha nekoncepčních projektů, na jejichž vyhodnocení nikomu nesejde, a v neposlední řadě vlivem tvrdé inkluze, která se snaží všechny žáky srovnat na jednu úroveň. Například se ve Finsku již projevuje nedostatek nadaných studentů, tahounů, kteří by byli schopni konkurovat vývoji v zahraničí. Půjdeme také touto cestou?

Ve Spojených státech amerických nebo v Turecku na mnoha vysokých školách bojují s nízkou úrovní studentů a vymýšlí cesty, jak někoho, kdo je matematikou nepolíbený, naučit diferenciální či integrální počet. Těmto pedagogům skládám hold, protože se rozhodli řešit neřešitelnou situaci, místo aby naříkali, jaké mají nevzdělavatelné studenty.

Pedagožka z Izraele nám nastínila, jak vyučuje matematiku skupinu ortodoxních judaistů (Charedim), jejichž vzdělávání spočívá výhradně v získávání náboženských poznatků. Vezme proto příběh z Bible a na něm začne počítat různé úlohy. Úžasné!

V Německu vyvinuli test, který má učitelům pomoci v prvních měsících vzdělávání odhalit žáky, kteří budou mít s vysokou pravděpodobností problémy v matematice. Tyto žáky je pak potřeba vzdělávat jinak, pomaleji, empatičtěji, aby zvládli základní aritmetiku a nezanevřeli na matematiku.

Jsem nesmírně vděčná za příležitost účastnit se této konference a vystoupit na ní. Čas od času člověku neuškodí, když vystrčí hlavu ze své nory, rozhlédne se po okolí a podívá se na své problémy s nadhledem.

Zanechte nám zprávu

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..